Ana içeriğe atla

KIRŞEHİR'e YOLU DÜŞENLER

Kültür-sanat alanında verimli bir geçmişe sahiptir Kırşehir. Hacı Bektaş-ı Veli’nin saçtığı tohumların filizlendiği bir diyardır. Ozanların, şairlerin diyarıdır. Tıpkı Âşık Paşa gibi, Ahmed-i Gülşehri gibi, Âşık Said gibi ve bin yıllık Abdal geleneğinin devamcısı ozanlar Muharrem Ertaş, Neşet Ertaş, Hacı Taşan ve yüzlercesi gibi…

Kırşehir çok çeşitli düşünce ve sanat ortamından izler taşımaktadır. Bu havayı soluyanların uzun süre terk edemediği bu kültür şehri aynı zamanda birçok edebiyatçıya, siyasetçiye, şaire de ev sahipliği yapmıştır. Kimi zaman gönülden kimi zaman zorunlu sürgünlerle. Evet, bir zamanlar sürgün edilen ‘ıslah’ olmaları için siyasi sürgüne uğrayan onca yazarımız, şairimiz de bu şehirden geçmiştir.

Kırşehir’de iki yıl siyasi sürgün dönemi (1945-1947) geçiren şair A. Kadir “Mutlu Olmak Varken” kitabında anlatır sürgün anılarını. Yokluk ve parasızlık günlerinde burada kurduğu birkaç dostluğu anlatır. Ve Halkevi sinemasında oynatılan bir film üzerine hakkında nasıl soruşturma açıldığını anlatır. Sinema sahibi, burada siyasi bir sürgün var erse erse onun aklı erer böyle şeylere, der trajikomik olarak.

“Ben bir kayısı ağacıyım
Kırşehir’in Dinekbağı’ndan
Dinekbağı’nda üç insan severim
Ben bir kayısı ağacı
Başımda çiçeklerim” (A.Kadir)

Bir diğeri yine ünlü şair İlhan Berk’tir. Kırşehir’e Samsun’dan sürgün gelmiş bir öğretmen olarak 1955’e dek 8 yıl Fransızca Öğretmenliği yapmıştır. Kırşehir’de öğretmenken ‘unutulurum’ korkusuyla eşi Edibe Hanım’ı ve henüz bebek olan oğlu Ahmet’i bırakıp sık sık İstanbul’ a gider. Arif Damar’ a; Kırşehir’de bir ben, bir Kıvılcımlı, bir de A. Kadir. Öğretmenler bile benimle konuşmaktan çekiniyor, der.” (Sıddık Akbayır, Edebiyat Karın Doyurmaz)

Dr. Hikmet Kıvılcımlı; Nazım Hikmet ile yargılandığı davadan dolayı 15 yıl ceza almış ve 12 yılını Çankırı, Amasya ve ardından da Kırşehir Cezaevi’nde geçirmiştir. 1950’de çıkan genel affa kadar burada kalmıştır. Hem yoksul insanlar için doktorluk yapmıştır hapishanede hem de çalışmalarıyla düşünce hayatında verimli bir dönem geçirmiştir. Yazar Sadık Göksü kitaplarında Osman Bölükbaşı ve yerel yöneticilerin de Kıvılcımlı’yı ziyaret ettiklerini aktarmıştır. Kırşehirli köşe yazarı Ahmet Tezcan ise “Kâfirun” adlı romanında babası ile Hikmet Kıvılcımlı’nın nasıl tanıştıklarını anlatıyor. Babası sıkı bir Nurcu olan Çerkez Hikmet Bey, oğlunu ziyarete gelen Münire Hanım ile tesadüfen tanışıyor ve ailesiyle birlikte ona her gelişinde ev sahipliği yapıyorlar. Aralarında öyle bir insani ilişki gelişiyor ki gözleme içinde kâğıt kalem bile temin ediyor Kıvılcımlı’ ya. Dönemin ruhunu anlatan güzel bir anı romanı yazmış Tezcan. Yine aynı davadan mahpus romancı Kemal Tahir’de 12 yılını Çorum, Çankırı ve Kırşehir Cezaevi’nde geçirmiştir. Yazar köy romanlarında kullandığı karakterleri bu cezaevlerinde tanımıştır.

12 Mart muhtırasıyla birlikte tutuklama furyasından nasibini alan bir diğer mahpus şair Can Yücel ise Adana Cezaevi’ne giderken geçtiği Kırşehir’de yazdığı “Ayışığı” şiirinde bahsetmektedir.

“Bileklerimizi morartmış yeni Alman kelepçeleri
Otobüsün kaloriferleri bozuldu Kaman’ dan sonra 
Sekiz saat oluyor karbonatlı bir çay bile içemedik
Başımızda prensip sahibi bir başçavuş
Niğde üzerinden Adana Cezaevi’ne gidiyoruz
Bir sen eksiktin ay ışığı
Gümüş bir tüy dikmek için manzaraya” (Can Yücel)

Mesela Kırşehir’in uğradığı talihsizlikler de dönemin kitaplarına konu olmuştur. Yazar Fakir Baykurt, 20 Temmuz 1954 tarih 6429 sayılı kanunla Nevşehir’in il, Kırşehir’in de ona bağlı ilçe haline getirilmesinden bahsetmektedir. “Demokratlar karşıtlarıyla, karşıt basınla uğraşıyor. Kırşehir’i ilçe yaptılar. Osman Bölükbaşı’nı yeniden içeri tıktılar.” (F. Baykurt, Köşe Bucak Anadolu)

Ve ya insan bir romanda Kırşehir’den anılar taşıdığını görebilir. Yaşar Kemal “Bu Diyar Baştan Başa” adlı gezi romanında bahsetmektedir. “Kaman’ı geçtik ak çiçekler içindeydi. Toprak yemyeşildi. Sonra Kırşehir. Kırşehir bağlık bahçelik. Taze Kırşehir topraklarında bahar tütüyordu… Şirin, akça pakça”

Ve Can Yayınları’nın kurucusu, yazar Erdal Öz. Lise yıllarında okuduğum “Gülünün Solduğu Akşam” ile tanıdığım sevgili Erdal Öz’ü, Ayşe Sarısayın “Unutulmaz Bir Atlı” kitabında uzun uzun anlatıyor. Çocukluğunu, yaz tatillerini geçirdiği Kırşehir’i, babasının peşinden Anadolu’yu gezmelerini ve kitabevi yıllarını. Yıldızeli doğumlu olmasına rağmen kimliğinde Kırşehir yazılmıştır. Ceza Hâkimi olan babası Şefik Bey emekli olup Kırşehir’de avukatlık yapmıştır. Erdal Öz’ün anne tarafı Trakyalı’dır, Balkan Savaşı sırasında Kırcaali’den kaçıp Kırşehir’e yerleştiklerini öğreniyoruz. Baba tarafı ise Rus Harbi sırasında Kafkasya’dan göç ederek geliyor Kırşehir’e. Binlerce kilometre uzaktan gelip bu topraklarda buluşan iki aile.



Son olarak Kırşehir’de Felsefe Öğretmenliği yapmış sanatçı Nurettin Rençber; “Kırşehir diye bir yerde öğretmenlik yaparsınız da oranın türkülerinden etkilenmemek gibi bir şey söz konusu olabilir mi? Bütün bu birikimler üst üste geldiği vakit bir şeyler yapmaya başlıyorsunuz.” diyor bir röportajında.

İşte insanları bu şekilde etkileyebilecek bir kültüre sahip bir şehre sahibiz. Yüzyılların sentezlediği, geçmişi ve anıları büyük bir şehir. Ne kadar anlatsak az.

*Bu yazı 7 Aralık 2017 tarihli Kırşehir Çiğdem gazetesinde yayımlanmıştır.



Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

HENDESE-İ MÜLKİYE

CIVIL ENGINEER - (SİVİL) İNŞAAT MÜHENDİSİ Mühendis kelimesi Arapça kökenli "hendese" yani geometri kelimesinden türemiş geometri bilen anlamına gelir. Osmanlı Devleti' nde askeri kökenli bir eğitim modeliyle ordu ihtiyaçlarını karşılamakla başlamasına müteakip sivil ihtiyaçları da gideren bir meslek alanına dönüşmüştür. 1773 Mühendishâne-i Bahrî Hümâyûn 1775 İstanbul Haliç Tersâne-i Âmire-              Hendese Odası 1781 Mühendishâne  1795 Mühendishâne-i Cedîde  1806 Mühendishâne-i Berrî-i Hümâyûn 1883 Hendese-i Mülkiye Mektebi 1909 Mühendis Mekteb-i Âlîsi 1928 Yüksek Mühendis Mektebi 1944 İstanbul Teknik Üniversitesi *Mimar SİNAN (1489-1588)  Aslında Mimarlık ve İnşaat mühendisliği henüz birbirinden ayrılmamış toplam bir disiplin iken ilk inşaat mühendisi 1586 tarihli bir Vakfiye'ye istinaden Mimar Sinan sayılmalıdır. Bkz. Evliya ÇELEBİ- Seyahatname  Edirne Selimiye Cami'si için Mimar Sinan'a atfen "Mimar ve Mühendis-i Kâmi

Anlatılan, Cumhuriyet Aydını Bir Ailenin Hikayesidir

Bir kuşağın devrimci aydınlarından Adnan Cemgil felsefe öğretmeni, yazar ve Fransızca ile Rusça'dan çeviri yapmış bir çevirmendir, eşi Nazife Cemgil de felsefe öğretmenidir. Nazife Cemgil'in babası, Muğla'da Kuvayı Milliye'yi örgütleyen Ağır Ceza Reisi Cemal Bey'dir.* Adnan Cemgil, Behice Boran ile Türk Barışseverler Derneği'nin kurucularından ve derneğin genel sekreteridir. Kore Savaşı'na asker gönderilmesini protesto edip ABD karşıtı bildiri dağıttıkları için tutuklanır ve 15 ay cezaevinde kalır. Suçlama, ABD ile dostluğu bozmaya çalışmaktır! Emperyalizmin yarı sömürgesi olmaya razı edilmiş bir ülkede birçok aydın bu suçlamalardan nasibini alır. Aynı dönem Nazife Cemgil de Yozgat Lisesi'ne sürgün edilir. 1951-1955 arası Yozgat Lisesi'nde görev yapar. Oğulları Sinan ve Dumrul Cemgil de ilkokula 1951-1952 döneminde Yozgat'ta devam ederler ve bir dönem burada okurlar. Ardından cezaevinden çıkan Adnan Cemgil çocukları ile İstanbul'a gider.

Çiçekdağı (Mecidiye) Müdafaa-i Hukuk Cemiyeti

Milli Mücadele döneminde Çiçekdağı gerek Müdafaa-i Hukuk Cemiyeti ile ileri gelenleriyle gerek Ali  Galip Bey gibi cephede gerekse de Çapanoğlu isyanı sırasında isyanın ilçelerine sıçramasını önleyip  (Kırşehir’in ardından Konya’daki diğer hilafet yanlısı isyancılarla buluşma noktasında önemli) Ankara  ile devamlı bilgi alışverişinde olmaları ardından da isyanı bastıran Çerkez Ethem’e rehberlik etmeleri  ile kayda değer katkılarıyla adlarından söz edilmeyi başarmış değerli insanları içinden çıkarmış bir  ilçedir. Çiçekdağı ilçesinde o dönem aynı düşünceye hizmet amacıyla kurulmuş olan; Çiçekdağı (Mecidiye)  Müdafaa-i Hukuk Cemiyeti de başta cemiyet başkanı Dağıstan Bey olmak üzere, cemiyet kâtibi Hacı  İbrahim Efendi, müftü Hayrullah Efendi, Belediye Başkanı Necip (İnce) Bey ile cemiyetin gençlik  kollarını oluşturan Osman Şevki (Çiçekdağ), Reşat Akyön ve Ali Galip (Gençoğlu) Bey’in kurdukları  Çiçekdağ Tenvir-i Efkâr Yurdu ve Çiçekdağ Türk Ocağı Şubesi müşterek çektikleri bir tel