10 bin lira sermayeyle kurulmuş 2 yıllık bir
şirketin 120 yıllık tarihi olan ortak miras Haydarpaşa Garı'nı (bonus olarak
Sirkeci Garı ile) kiralaması önce ki sayısız örnekten dolayı maalesef hemen
kanıksandı. Haydarpaşa için bir kamu kurumu olan İBB engellenerek bu şirket
'tercih' edildi! Kiralama, yapım işi, mal alımı gibi pek çok konuda durum
benzer aslında.
Tarihi Ankara Garı da önce işlevsiz hâle
getirildi sonrada ilave binalarıyla beraber 3 ay önce Sağlık Bakanı'nın
kurucusu olduğu Medipol Üniversitesi'ne kiralandı.
Yeni yapılan Ankara YHT Garı yine Ulaştırma
Bakanı'nın daha evvel CEO'luğunu yapmış olduğu malum müteahhitlere 19 yıllık
yolcu garantileriyle yap-işlet-devret modeliyle yaptırıldı.
Ulaştırma Bakanlığı pazarlık usulünü en çok
tercih eden kurumlardan biri.
"İspir devlet yolu ve bağlantı yolları.
Bu ihalenin yaklaşık maliyeti ise: 1 milyar 287 milyon 959 bin 700 lira. İlan
edilmeden 6 firma davet ediliyor. En uygun teklifi 1 milyar 17 milyon 986 bin
lira ile RSY İnşaat vermiş görünüyor. RSY İnşaat, “yabancı” değil. Kalyon
Grubu’nun bir şirketi." (Ç. Toker, Sözcü)
4734 sayılı Kamu İhale Kanunu'nun çok istisna
durumlarda kullanılması gerekilen meşhur '21. maddesi' uyarınca bugüne kadar 'pazarlık usulü'
milyarlık ihaleleri alan Kolin, Kalyon ve Cengiz'in de bulunduğu Kuzey Marmara
Otoyolu'nda CEO görevindeydi ilgili bakan.
Başrolde bu müteahhitler ve milyarlık
ihaleleri olsada irili ufaklı her konuda 'pazarlık usulü' ilansız ihaleler
sürekli gündemde. 2018 yılında kanuna göre yapılan ihalelerin neredeyse üçte
biri yani 22 bin 278 ihale pazarlık usulü yapıldı. Pazarlık usulü denilenin
Türkçe karşılığı al gülüm ver gülüm.
2018 yılında 37.4 milyar lira bu usulle
'malum' müteahhitlere gitti. Son 5 yılda ise toplam 125.4 milyar lira!
2005 yılında pazarlık usulünün toplama oranı %
8 iken 2010 yılında bu oran % 9.7 ve 2018 yılında % 21.3 olarak
gerçekleşmiştir! Yani AKP bu yöntemi git gide çok sevmiştir.
Aksini söyleyen için Hürriyet gazetesinden
Şükrü Küçükşahin'in 2006'da ortaya çıkardığı Ali Dibo skandalı arşivlerde
duruyor. Hatay'da 271 adet pazarlık usulü ihalenin 263'ünün AKP'li yöneticilere
verildiği kıyağın belgesi.
Aslında çok istisna durumlarda kullanılması
gerekirken rekabet ortamını by-pass edip rant aktarma aracı olarak kullanılan
Kamu İhale Kanunu'nun '21/b bendi' daha da kullanışlı olsun diye 2018 yılında
son halini aldı.
7144 sayılı Torba Kanun 16 Mayıs 2018'de
Meclis'te kabul edildi ve 25 Mayıs 2018'de Resmi Gazete'de yayınlanarak
yürürlüğe girdi. Torba Kanun'un 11. Maddesi, '21/b bendine' şu sihirli cümleyi
ekliyordu.
"Madde 11-4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı
Kamu İhale Kanununun 21 inci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde yer
alan “beklenmeyen veya” ibaresinden sonra gelmek üzere “yapım tekniği açısından
özellik arz eden veya yapı veya can ve mal güvenliğinin sağlanması açısından
ivedilikle yapılması gerekliliği idarece belirlenen hallerde veyahut” ibaresi
eklenmiştir."
Yani nihayet kullanışlı madde "b) Doğal
afetler, salgın hastalıklar, can veya mal kaybı tehlikesi gibi ani ve
beklenmeyen veya yapım tekniği açısından özellik arz eden veya yapı veya can ve
mal güvenliğinin sağlanması açısından ivedilikle yapılması gerekliliği idarece
belirlenen hallerde veyahut idare tarafından önceden öngörülemeyen olayların
ortaya çıkması üzerine ihalenin ivedi olarak yapılmasının zorunlu olması"
şeklini aldı.
Ülkemizde artık bir tifo salgınına ihtimal
yok. Ama salgın hastalık veya bir afet olmasına da gerek yok mesela yapım
tekniği açısından 'özellik' arz edecek bir peyzaj işinizin olması yeterli!
Maddenin 21/f bendine de biraz değinmek
gerekirse 2019 tebliğine göre 301 bin 228 liranın altında ki mal ve hizmet alımları
en az üç teklif alınarak en avantajlı olana verilebilir. Bu alımlarda ilan
yapılması ise zorunlu değil. İlansız bir şekilde özellikle mal alımlarında
küçük rantlarla yetinebilecek kesimlere rant aktarımında kullanışlı
sayılabilecek bir yöntemdir. 2018 yılında toplam 2 milyar 136 milyon lira bu
usulle harcandı.
Doğrudan temin maddesinde ki 22/d bendine göre
ise toplam 2 milyar 90 milyon lira harcandı.
Bu veriler kabul edilebilir, şeffaf bir ihale
politikası ile örtüşmemektedir.
*Bu yazı 4 Kasım 2019 tarihli Cumhuriyet Gazetesi'nde yayımlanmıştır.
*Bu yazı 4 Kasım 2019 tarihli Cumhuriyet Gazetesi'nde yayımlanmıştır.
Yorumlar
Yorum Gönder